دعاوی گمرکی

گمرک، سازمانی دولتی می باشد که عهده دار اجرای قانون گمرک، عوارض ورودی و صدوری، وصول حقوق و واردات و صادرات و ترانزیت می باشد. گمرک به عنوان مرزبان اقتصاد کشور شناخته می شود که نقش هماهنگ کننده در مبادی ورودی و خروجی و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر مقررات مربوطه در کشور است. یکی از منابع درآمدزایی دولت ، عوارض گمرکی می باشد.

با درخواست مودی، اختلافات اشخاص با گمرک ها ابتدا باید در واحدهای ستادی گمرک مورد اظهار نظر قرار می گیرد، در صورتی که مودی همچنان رای مورد اعتراضش باشد رئیس کل گمرک ایران و یا نماینده او پرونده را به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می دهند.

مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از اختلافات گمرکی شامل تشخیص تعرفه، ارز کالا، جریمه ها به غیر از موارد قاچاق کالا و فورس ماژور، کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی می باشد.کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی، از هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی البدل تشکیل شده است. رای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی لازم الاجراست مگر در صورتی که مبلغ ما به التفاوت با مبلغ مورد قبول مودی و گمرک و ارزش گمرکی کالایی که اختلاف در خصوص شرایط ورود و صدور است بیش از پنجاه میلیون ریال باشد. مودی می تواند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای، جهت تجدیدنظرخواهی، به کمیسیون تجدید نظر مراجعه نماید. آراء کمیسیون تجدید نظر قطعی می باشد و طبق قانون گمرک تنها 30 روز پس از ابلاغ رای، از لحاظ شکلی قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد.با این وجود پس از تصویب قانون دیوان عدالت اداری ، این مهلت به 3 ماه برای افراد داخل کشور و 6 ماه برای افراد خارج از کشور افزایش یافته است.

وکالت در دعاوی گمرکی مانند:استرداد حقوق ورودی موضوع ماده 25 آیین نامه اجرایی قانون صادرات و واردات ، پرونده های جرائم کالا در مراجع تخصصی ، مطالبه اضافه پرداختی ها به گمرک ، قطع مرور زمان ، رفع تعهد از پروانه های صادراتی موضوع ماده 12 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، اختلافات گمرکی در گمرکات کشور و دفاتر ستادی گمرک ایران و کمیسیون های مربوطه ، داوری در دعاوی گمرک از نمونه اختلافات گمرکی می باشد.